Hjertestarter Registrering

Ved køb af en hjertestarter kan der pludselig opstå mange spørgsmål. En af dem er hjertestarter registrering. Skal en hjertestarter registreres? Hvordan gør man? Det får du alt sammen svar på lige her. 

Registrering af Hjertestarter med serienummer

Alle hjertestartere registreres ved salg med et serienummer. Serienummeret finder du på bagsiden af hjertestarteren. Det er et helt unikt tal som forhandleren af hjertestartere registrerer i deres systemer så hjertestarteren altid kan spores til den rigtige adresse. 

Hvis der skulle opstå et problem med softwaren, eller fabrikanten tilbagekalder en række hjertestartere, så kan forhandleren altid spore en hjertestarter til den rigtige ejer. 

Det er forhandleren som har ansvaret for registreringen af serienummeret og kontakten med fabrikanten så hvis der er et problem vil du blive informeret. 

Efter europæisk lovgivning skal forhandleren også have registrering af elektroder og batterier, såvel serienumre som holdbarhedsdatoer. Denne lovgivning er kommet  i stand for altid at have styr på dette livsreddende udstyr, og holde det i god stand så det virker når uheldet er ude. 

Hjertestarter registrering på Hjertestarter.dk

Registrering af hjertestarter på www.hjertestarter.dk har et helt andet formål. Hjertestarter.dk drives af Trygfonden, og registrerer placering af hjertestartere i hele Danmark. 

Vi anbefaler på det kraftigste at registrere din hjertestarter da siden bruges til at finde den nærmest tilgængelige hjertestarter i tilfælde af hjertestop. Eftersom overlevelseschancen forøges hvis hjertemassage og brug af hjertestarter igangsættes indenfor 6 minutter, så er det utroligt vigtigt at en hjertestarter altid er tilgængelig 24/7. 

Når der ringes til 112, vil alarmcentralen tjekke hjertestarterregistret og guide en hjerteløber hen til den nærmeste hjertestarter. Jo flere hjertestartere der registreres jo mere dækkende er hjertestarterregistreret, som i sidste ende vil resultere i flere liv som kan reddes. 

Hvad er en hjerteløber?

TrygFonden Hjerteløber organiserer frivillige, som melder sig til at yde hjertelungeredning og bringe hjertestartere ud, når der er hjertestop i nærheden. Hjerteløberprojektet er en ordning, der skal give flere chancen for at overleve hjertestop uden for hospital i Danmark. Som hjerteløber kan du gøre en afgørende forskel ved at begynde hjertelungeredning og tage hjertestarteren i brug, før ambulancen ankommer.

Du kan tilmelde dig TrygFonden Hjerteløber uanset hvor i Danmark, du bor. 

Hvordan registrerer jeg min hjertestarter på hjertestarter.dk?

Hjertestarter registrering på hjertestarter.dk er super nemt og simpelt. Herunder guider vi dig igennem processen trin for trin: 

  1. Først registrerer du dig som ”fadder” (administrator) og får lavet en konto. Du skal oplyse navn, telefonnummer og email adresse. Du kan sagtens være fadder for flere hjertestartere, men hver hjertestarter skal tilmeldes enkeltvis.
  2. Derefter registrerer du selve hjertestarteren. Her skal du oplyse serienummer (findes bag på hjertestarteren), fabrikant/mærke og udløbsdato på elektroderne (finder du på elektrodernes emballage)
  3. Beskrivelse af placering. Her skal du oplyse adresse hvor hjertestarteren hænger, og beskrive så præcist som muligt hvor hjertestarteren er placeret. Du kan uploade billeder af hjertestarterens placering som også kan hjælpe vedkommende med at finde hjertestarteren så hurtigt som muligt. 
  4. Sidst men ikke mindst skal du oplyse om tilgængeligheden af hjertestarteren. Det er selvfølgelig bedst hvis hjertestarteren er tilgængelig 24 timer i døgnet, men hvis hjertestarteren hænger indendørs ved f.eks en virksomhed, så er det vigtigt at oplyse åbningstider så alarmcentralen ikke spilder tid på en hjertestarter der ikke er tilgængelig. Her kan du også oplyse eventuel pinkode eller andet hvis det er nødvendigt. 

En hjertestarter registrering tager kun 10 minutter, så det er bare med at komme i gang!

Registrering af hjertestarter kan du gøre her

Hvis du har yderligere spørgsmål eller brug for vejledning